Könyvhét 2023
SZERZŐI KIADÁS
PROFI MÓDON
Tandori Dezső
TANDORI SZUBJEKTÍV
Csokonai Attila
SZABADMATT
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
SZERZŐI KIADÁS<br>PROFI MÓDON Tandori Dezső <br> TANDORI SZUBJEKTÍV Csokonai Attila <br> SZABADMATT Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek...
Kiemelt

„Nem adom az örömöt” - Szabó T. Anna – Az Élet és Irodalom 2024/27. számából

2024.07.04.

Az Élet és Irodalom 27. számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

FEUILLETON

Dávidházi Péter Ősi szavak egy csecsemő fölött címmel írt esszét.

„Iszonyat belegondolni, mit érezhetett Weiner Zoltán, amikor a mauthauseni tábort és az eisenerzi sortüzet túlélve, majd Gunskirchenből hazavergődve megtudta, hogy kislányát és feleségét, valamint a saját hét testvéréből ötöt és azok családjait is megölték. Sohasem beszélt erről, de évtizedekkel később, túl idegösszeomlásokon, elmegyógyintézeten, elektrosokk-kezelésen, megfigyeltetéses kényszerképzetektől szorongva, orvosi tanácsra elkezdett naplójában a kislány születése 30. évfordulóján felidéz egy emléket, amitől az elvesztése végképp feldolgozhatatlanná vált. „1943. december 21-én vagy 22-én jött a távirat, hogy Juditka megszületett. A komáromi Déli pu.-ról jöttem meg, ahol [munkaszolgálaton] búzát mertünk vagonból és hazaérve várt a távirat és az egy nap szabadság. Nagyon boldog voltam. Másnap utaztam Székesfehérvárra, itt született Juditka a Kórházban. […] Juditkát, aki Édesanyám nevét, a Jankát másodiknak viselte, héber ima mellett megáldottam. Örültem az Elsőszülöttemnek és Lilikémnek.”

INTERJÚ

„Nem adom az örömöt”Szabó T. Annával beszélget Lovász Andrea.

„Költő, író, műfordító, a kortárs irodalom egyik legfontosabb és legnépszerűbb, többszörösen díjazott alakja. Ha a siker fokmérője az, hogy verssorai, egész versei popularizálódnak, lesznek szállóigévé, hivatkozási alappá – akkor az egyik legsikeresebb is. Folyamatosan publikál, hihetetlen energiával afféle versnagykövetként járja az országot, a nagyvilágot, és most újabb gyerekverskötete is megjelent.”

WIRTH IMRE 60.

Részlet Visy Beatrix köszöntőjéből:

„Ha Wirth Imrére és költészetére gondolok, mert számomra elsősorban költő ő, egyben a melankóliára is gondolok. A melankolikus ember „rá van hangolva” a világra, ahogy a világ is őrá, az én és a világ nem válik, nem választható szét, mély összeforrottságban pulzálnak együtt, lépéseik önkéntelenül egymáshoz igazodnak. Az önmaga létállapotát megszólaltató művész egyúttal a világ – benne éppen valahogyan felsejlő – állapotát is méri, mint ahogy más költők az éjszakát. A létezés egészére hangolt lélek szükségszerűen és végső soron mindig magányos, hisz önnön megoszthatatlan hangulatába zárt, otthontalan és időtlen: a „minden” és a múlt benne jelenként gomolyog, s az elmúlás folyton kísértő réme a jövőt is elmúlttá, eleve nosztalgikussá teszi.”

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG

Csuhai István A kis világon e kívül című kritikája Caleb Azumah Nelson Kis világok című regényéről.

„De a hasonlóságok itt véget érnek. Caleb Azumah Nelson az írás mellett fotózással is foglalkozik, teremtett alakmásának, Stephennek a zene a mindene, ehhez kapcsolódóan a tánc és a ritmus, a mozgás. Ő maga trombitán játszik, a jövőjét is ezzel a hangszerrel képzeli el. A középiskola után szeretne felsőbb fokon zenét tanulni és felnőttként majd a zenélésből megélni. Caleb Azumah Nelsonnak az Amerikában 2023-ban megjelent Kis világok egy novelláskötet és 2021-ben publikált első regénye, az Open Water után – még harmincadik életéve betöltése előtt – már a harmadik könyve. A kitalálójánál egy-két évvel idősebb Stephen tizennyolc éves, életének gyökeresen más szakaszában és más történeti korszakban is jár, mint az őt papírra vető, voltaképpen beérkezett fiatal férfi, amikor a Kis világok cselekménye kezdetét veszi. A három, külön címmel és hozzátoldott évszámmal ellátott nagy részre (Két fiatal, ha beköszönt a nyár, 2010; Egy kis intimitás, 2011; Szabadon, 2012), de ötvenegy folyamatosan számozott fejezetre oszló regényszöveg ténylegesen ennek a három egymást követő esztendőnek az eseményeit beszéli el Stephen életéből, egyes szám első személyben.”

VERS

A versrovatban ezen a héten Mesterházy Balázs, Nógrádi Gábor és Tatár Sándor versei olvashatók. Ezúttal Mesterházy Balázs A Mediterrán-állandó című ciklusának egyik darabját adjuk közre:

A MÓLÓK KÉT VILÁGHOZ TARTOZNAK. Áteresztő hártyák,
határok, hidak. A búcsúk és a találkozások színpadai.
Genovában egyszer ott csókoltalak meg, a móló legvégén,
már a világítótoronyhoz közel. Éreztem az ajkaidon, hogy baj
van. Ahogy elnéztél a vállam fölött, a tenger ott vergődött a
szemedben. Vártalak, és reméltem, hogy egyszer megérkezel
majd te is.


PRÓZA

Fecske Csaba, Kiss László, Kozár Alexandra, Sinkó József
prózája.
Tárcatár: Mécs Anna.

Részlet Fecske Csaba Janó ivója című írásából:

„Nem tudtam, hova ment, nem kötötte az orromra, de azért sejtettem. Szép csillagos nyári éjszaka volt, ami romantikus érzéseket ébreszt az emberben, amiről egyszer olyan lelkesen mesélt egy régebbi hasonló szép éjszakán a csillagokkal teleszórt ég alatt. Szerette a nőket, de talán pontosabb, ha azt mondom, szerették a nők. Aki azokba a nagy barna szemekbe nézett, úgy érezte a lelke mélyére lát és húzza kényszerítő erővel az az örvénylő mélység. Sokan beleszédültek azokba a szemekbe. Egyszer egy középiskolás diáklány öngyilkosságot kísérelt meg miatta, pedig akár az apja lehetett volna. Leugrott egy szikláról, nem halt meg, de örök életére nyomorék maradt. Férjek haragját vonta magára, szóval, kissé bonyolult volt az élete, pedig nem is tehetett róla. Ő csak ott volt, igaz nagyon, ahol ott volt, a kisujját se kellett mozdítania a nőkért, odaadták magukat neki önként, mintha ez volna a világon a legtermészetesebb. A széltől, az esőtől se szokás számonkérni, miért fúj, miért esik. Nekem mindenről a sör jut eszembe, mondta sörözés közben egy falusi csehóban, ahol a fűrészporos, csikkekkel teleszórt padlóra köpni nem udvariatlanság, majdhogynem kötelező.”

SZÍNHÁZ

Herczog Noémi a Karsai Dániel Szenteczki Zita – Bíró Bence társszerzőségével született Egy tökéletes nap című előadásról ír.

„Gilberte: Meg kéne próbálni színházként beszélni az Egy tökéletes napról… Elvégre a címét is Lou Reed után kapta. Nagyon ellenszenves, ha máris azon gondolkodom, hogy az évad két haláldrámája valahol egymás ellentétje? Kovalik Balázs egzisztencialista Liliomja számára a halál felől szertefoszlik a karrier értelme. Az Egy tökéletes napban szintén a csúcson üt be a krach: az egyik legbátrabb honfitársunkra emlékeztető főhős (fura, de az agyam kivetette, hogy a színpadon Karsai Dánielnek szólítják-e) karrierje – ez rossz szó, inkább szellemi kiteljesedése – a betegséggel kap új lendületet… ALS-betegként akkor száll küzdelembe a saját halált illető jogunkért, amikor már tudja, hogy neki kevés ideje maradt.”

ZENE

Fáy Miklós Yuja Wang The Vienna Recital című lemezét hallgatta meg.

„Hála az égnek ez csak egy lemez, de koncertlemez, 2022-es bécsi előadás a Konzerthausban, és nagyon büszkén mondják, hogy Yuja szokása szerint felrúgja a hagyományokat, nem úgy állítja össze a programját, ahogy szokás, és ez milyen jó. Lehet, hogy tényleg jó, de nem jöttem rá a nyitjára, miért így és miért ezeket a műveket. Mintha volna valami spanyolos fejlövés benne, de aztán az Albéniz- és Márquez-darabokat egyáltalán nem játssza olyan latin tűzzel és ritmikával meg oléval, hogy azt lehessen érezni: igazából ezekről szól az egész koncert.”

Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.
Az ÉS elérhető online is: www.es.hu

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



KőszeghyÉS Páratlan oldalTandori SzubjektívSzabadmatttandori.huA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó lesz
Belépés